En aquest curs s'aborden diferents aspectes que poden ser útils per a persones que dirigiran la seva carrera professional al món acadèmic o de la innovació tecnològica.
Professorat
Responsable
Francisco Javier Larrosa Bondia (
)
Altres
Clara Poveda Cabanillas (
)
Mari Paz Linares Herreros (
)
Marta Diaz Boladeras (
)
Ruben Pocull Prous (
)
Ruth Iñigo Robles (
)
Hores setmanals
Teoria
4
Problemes
0
Laboratori
0
Aprenentatge dirigit
0
Aprenentatge autònom
8
Competències
Competències Tècniques Generals
Genèriques
CG1 - Capacitat per aplicar el mètode científic en l'estudi i anàlisi de fenòmens i sistemes en qualsevol àmbit de la Informàtica, així com en la concepció, disseny i implantació de solucions informàtiques innovadores i originals.
CG2 - Capacitat per a dirigir, planificar i supervisar equips multidisciplinaris.
CG4 - Capacitat per a la direcció general i tècnica de projectes de recerca, desenvolupament i innovació, en empreses i centres tecnològics, en l'àmbit de l'Enginyeria Informàtica.
Competències Transversals
Emprenedoria i innovació
CTR1 - Conèixer i comprendre l'organització d'una empresa i les ciències que regeixen la seva activitat; capacitat de comprendre les regles laborals i les relacions entre la planificació, les estratègies industrials i comercials, la qualitat i el benefici. Desenvolupar la creativitat, l'esperit emprenedor i la tendència a la innovació.
Sostenibilitat i compromís social
CTR2 - Conèixer i comprendre la complexitat dels fenòmens econòmics i socials típics de la societat del benestar. Ser capaç d'analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental.
ús solvent dels recursos d'informació
CTR4 - Gestionar l'adquisició, l'estructuració, l'anàlisi i la visualització de dades i d'informació de l'àmbit de l'enginyeria informàtica, i valorar de forma crítica els resultats d'aquesta gestió.
Raonament
CTR6 - Capacitat de raonament crític, lògic i matemàtic. Capacitat de resoldre problemes en la seva àrea d'estudi. Capacitat d'abstracció: capacitat de crear i utilitzar models que reflecteixin situacions reals. Capacitat de dissenyar i realitzar experiments senzills, i analitzar-ne i interpretar-ne els resultats. Capacitat d'anàlisi, de síntesi i d'avaluació.
Objectius
Conèixer el Mètode Científic, desenvolupar el pensament crític, aprendre el procés d'escriure un article científic, aprendre eines per ajudar en el procés científic. Aprendre a analitzar aspectes ètics del món de la investigació i innovació
Competències relacionades:
CTR2,
CTR4,
CTR6,
CG1,
CG2,
CG4,
CTR1,
Continguts
Pensament Crític
Biaixos cognitius i irracionalitat. Argumentacions, tipus d'inferència, fal·làcies, esferes argumentatives,
Mètode Científic
Problemes filosòfics del coneixement (epistemologia), el mètode científic, tipus de recerca, tipus de recerca habituals en informàtica
El món de la ciéncia
Les revistes i els congressos. Mesures dimpacte. Accés obert, repositoris, revistes depredadores.
Els Articles Cientifics
El sistema de revisió per parells. Com escriure un article científic: estructura, estil, llenguatge de les matemàtiques. Presentació oral dels articles
Integritat i ética
Què és l'ètica. Principals teories ètiques (utilitarisme, Kant, Aristòtil). Ètica a la investigació (deontologia, investigació amb éssers vius). Ètica professional (codis deontològics, anàlisi de la responsabilitat ètica, whistleblowers, el cicle ètic). Questions ètiques del disseny.
Diferents tipus d'activitats, com atendre a classes, llegir i estudiar material addicional (articles i capítols de llibres) per adquirir coneixements complementaris, i presentacions orals, seran distribuïts dins el total de 6 ECTS (180 hores de treball).
Mètode d'avaluació
L'avaluació es basarà en treballs personasl, examens i presentacions publiques
Bibliografia
Bàsica:
Thinking fast and slow -
Daniel Kahneman,
Ethics, Technology and Engineering -
van de Poel, Ibo / Royakkers, Lamber,